Er is meer dan vering, shifters, derailleurs,  Het belang van de

Het mountainbiken heeft de laatste jaren een behoorlijk vlucht genomen. Mede door de technische ontwikkelingen, maar natuurlijk ook door een sterke toename van vaste mtb routes. Zo zijn er in Nederland op dit moment al meer dan 174 vaste routes en de eerste indoor banen zijn ook reeds een feit. Daarnaast is de mountainbike van 10 jaar geleden niet meer te vergelijken met de huidige (high-tech) fietsen. Van “vol-geveerd” (ook wel fully) genoemd) tot star (geen vering) en van volledig carbon tot aluminium en dan heb ik het nog niet een over de ontwikkelingen bij de E-bike. Niet gek dat een beginnende mountainbiker, die gegrepen is door het virus, voor een keuze komt te staan die bijna niet te nemen is; welke fiets is geschikt voor mij?

Waar begin je?

Met dit artikel wil ik proberen wat duidelijkheid te creëren in het ‘bos’. Dit artikel is zeker niet leidend en alles bepalend of compleet. Meer een poging om potentiële kopers aan het denken te zetten en ‘anders’ naar het proces van aanschaf te laten kijken. Niet primair naar afmontage en kleurstyling. Nee, leidend is de fietsgeometrie.

Begin met de vraag; wat vindt ik leuk in het mountainbiken? Vind ik het leuk in een groep te
fietsen? Wil ik veel kilometers maken of hou ik van korte ritjes? Wil ik elke keer een andere route in de regio of zelfs in het buitenland rijden, of vermaak ik me in mijn eigen gebied. Rij ik zomers op de weg en de rest van de tijd in het bos? Hoeveel wil ik uitgeven (incl. accessoires)? Etcetera, etcetera…

Wanneer je hier een duidelijk beeld van hebt, dan pas kun je de volgende stap zetten namelijk het bepalen van de merken die passen bij jouw lichaamsverhoudingen. Het kennen van de been-, arm- en bovenlichaam lengte en je favoriete zitpositie zorgen er voor dat op zoekt kunt naar de voor jou ideale fiets. Immers een perfecte rijhouding voorkomt lichamelijke klachten zoals rugpijn, kniepijn en tintelende vingers.

Fietsgeometrie

De combinatie van alle bovengenoemde variabelen bepalen welk frame het meest geschikt is en niet alleen de framehoogte (maat 1 op de tekening) zoals we die meestal in de fietsenwinkel tegenkomen. Deze maat wordt overigens veelal afgeleid van de totale lichaamslengte, maar er is dus veel meer waar je rekening mee moet hebben wil je de voor jou perfect fiets uitkiezen. Bijvoorbeeld de afstand tussen zadelbuis en balhoofd (maat 4 op de tekening) speelt ook een grote rol. Over de maat tussen het puntje van de zadel en het stuur (maat 8 op de tekening) verschillen de meningen. Hier is geen goed of slecht, wel wordt er vaak met deze afstand geëxperimenteerd voor de perfecte zit.

Nu is het natuurlijk ook zo dat je van de fietsgeometrie geen wetenschappelijke studie hoeft te maken. Mijn advies is, gewoon zitten en ervaren.

Waarom is de wielmaat zo bepalend?

Heb je hier uiteindelijk een keuze gemaakt in welke merken passen bij jouw lichaamsverhoudingen, dan kom je voor de volgende keuze te staan. De wielmaat! De wielmaat is heel bepalend voor de direct rijeigenschap van je fiets (uiteraard in combinatie met framemateriaal, vering, bandenkeuze). Dit komt door de zogenaamde wielafstand, ofwel de afstand tussen de twee punten waar de fiets contact maakt met de grond (maat 10 op de tekening). Houd je van meer snelheid op de lange (rechte) stukken, dan heb je een lange naloop nodig. Ofwel een grote wieldiameter (op dit moment de 29 inch). Wil je betere stuureigenschappen? Dan wil je de naloop zo kort mogelijk hebben. Dit vindt je met name bij de 26 inch wielen. Wil je een combinatie van rijeigenschappen, ofwel voldoende snelheid en niet te veel inboeten op de stuureigenschappen, dan kom je al snel uit op 27,5 inch wielen.

Natuurlijk proberen de fabrikanten zo veel mogelijk fietsen op de markt te brengen en een
bepaalde ‘universele doelgroep’ aan te spreken. Vandaar dat er de laatste 5 jaar verschillende ontwikkelingen op de markt zijn gebracht. Een van de laatste ontwikkelingen is de 27,5 inch plus. Een tegenhanger van een andere ontwikkeling de “Fatbike”. Erg populair bij de wereldreizigers.

Koop met je hoofd niet met je hart

Met dit korte artikel heb ik geprobeerd je bewust te maken dat het belang van een goede afweging in fietsgeometrie. Want weten hoe je fiets reageert voorkomt mogelijke ‘oeps momenten’ en voorkomt dat je meer risico gaat nemen om je fiets beter te controleren.
Anders gezegd, laat je niet leiden door welgemeende adviezen van ervaren fietsers. Iedereen is anders en beleeft het mountainbiken op z’n eigen manier. Wel wil ik nog meegeven dat je niet moet besparen op het frame. Want het frame bepaalt ook welke wieldiameter je gaat rijden en dus welke basis rijeigenschappen er gaan gelden. Een afmontage (remmen, derailleurs en shifters) kunnen altijd later nog worden vervangen voor betere.

Kortom koop met je hoofd en niet met je hart….nou ja een beetje dan!

Tot slot

Zie ook onze uitgebreide koopgids mountainbike voor alle ins- en outs over de aanschaf van een mountainbike.

 

Ik ben een mountainbike trainer met veel passie, sociaal en met een gezonde interesse in alles wat het mountainbiken zo leuk maakt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

14 − dertien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.